Aktüel Ürün Alışveriş Biçimleri ve Türkiye Örneğinde Bir İnceleme

Günümüzde insanların alışveriş algısı ve alışveriş yapma biçimi hızla değişmektedir.

İnsanların daha verimli yaşama çabası ve insanların gün içerisinde kendi istek ve arzularına daha fazla vakit ayırma çabası alışveriş yapma gibi eylemleri daha kısa vakitte daha hızlı biçimde yapma ihtiyacı doğurmaktadır.

Türkiye'de ve diğer pek çok ülkede eş zamanlı olarak bu değişim gözler önüne serilmektedir. Bilgisayarların yaygınlaştığı 2000-2010 yılları, akıllı telefon ve tabletlerin yaygınlaştığı 2010-2019 yılları bu değişime ön ayak olmayı sürdürmektedir. Geleneksel alışveriş biçimleri yavaş yavaş terk edilmeye günümüz teknolojilerinin daha verimli kullanıldığı alışveriş biçimleri desteklenmeyi sürdürmektedir. Öncelikle alışveriş biçimlerinin firmalar ve müşteriler açısından evrilişi hakkında kısa bir hikaye paylaşalım.
Not: Burada ele alınan konu; Türkiye için Aktüel Ürünler ve A101 üzerine, dünya için ise Lidl ve Aldi gibi marketlerin anlayışları üzerine çalışılmıştır.

1- Geleneksel Alışveriş Biçimi
Bu yöntemde müşteriler ihtiyaçlarını karşılayabileceği bir market veya mağazaya giderek alışverişlerini yapmaktadır. Müşteriler ürünler hakkında tam bilgiye sahip olmadıkları gibi tam bilgiye erişme olanağına da sahip değildirler. Alışverişte fiyatlar ürünlerin etiketlerinde yer alır ve ödeme kasalarda yapılır. Kasalarda kasiyerler görev alırken bu çalışanlar sizlere öneride bulunmaz. Sadece işlemlerinizi gerçekleştirir.

2- Yarı Geleneksel Alışveriş Biçimi
Geleneksel alışveriş biçimine en olarak artan rekabet ve firmaların karlarını artırma arzusu kasiyerlerin ürün önerme ve ürün sattırma hedefleri ile birleşir. Müşteriyi doğrudan etkileme yolu olan bu biçimde kasiyerin pazarlama gücü firmanın karlılığına doğrudan katkı sağlar. Müşteriler, kasiyerlerin verdiği bilgi kadarıyla belirli ürünlerde bilgi sahibi olurlar. Daha fazla bilgiye erişmeleri mümkün değildir.

3- Modern Alışveriş Biçimi
Bu biçimde ise müşteri ürün hakkında tam bilgiye ulaşmanın yolu açılmıştır. Müşteriler bir kasiyerin yönlendirmesine gerek duymaksızın ürün hakkında bilgi sahibi olabilirler. Günümüzde "kullanıcı yorumları" olarak genellenebilen bu bilgi türü her zaman doğruyu yansıtmasa da büyük ölçüde ürün hakkında fikir sahibi olamaya yardımcıdır. Ürün pazarlama hedefinde olan firmalar ve dolayısı ile kasiyerler de bu durumdan rahatsızlık duyabilir, ürünü satma hedefinde olan bu grup için ürün hakkında bilgi sadece satışa yöneliktir. Dolayısı ile rahatsızlık duymalarının sebebi de budur.

4-Post-Modern Alışveriş Biçimi
Bir önceki biçime göre kullanıcı yorumları ile zarar gören ürün satış hedeflerinin riskini azaltmak isteyen firmaların ürünlerini daha iyi pazarlama adına tam bilgiyi sunma gayretinde oldukları alışveriş biçimidir. Bu yöntemde diğer yönlemlerde kullanılan enstrümanlara ek bir broşür, katalog veya bülten sunulur. Haftalık, aylık veya günlük olarak sunulan bu bültenlerde ürünler listelenir, görsellendirilir ve ürün hakkında bilgi verilir. Böylece kullanıcı yorumlarını etkileyici, ön yargıları kıran bir yapı elde edilmeye çalışılır. Aynı zamanda alışveriş tutkunlarını "indirim" kelimesi ile ele alıp daimi müşteri yapma arzusu da rol oynamaktadır. Kısacası müşteriyi mağazaya veya markete sokma gayretidir.

5- Sanal Alışveriş
Tüm biçimlerden farklı, tam bilginin ve şeffaf kullanıcı deneyimlerinin yer aldığı bir platform... Bu yöntem günümüzde yavaş yavaş tüm market ve mağazaların istediği satış yöntemidir. İnsanları etkilemenin daha kolay olduğu elektronik cihazlar üzerinden günlük veya daimi alışverişlerini müşterilere yaptırma gayretinde olan firmalar bu yöntemi kullanır. Dünyada pek çok market ve mağaza bu yöntemi kullanmaktadır.

Tüm bu alışveriş biçimlerini aktardıktan sonra dünya alışveriş trendinin hangi bölüme doğru hareket ettiği daha net olarak anlaşılmaktadır. Bilindiği gibi Sanal alışverişin yaygınlaşması dünyada ve Türkiye'de kaçınılmazdır. Hem firmalar hem müşteriler bu yöntemi talep ettiğinden bu geçiş çok hızlı biçimde gerçekleşmektedir. Elektronik ürünler, giyim ve kozmetik gibi sektörlerde hali hazırda yaygınlaşan bu sektör şimdi de market ve günlük gıda ürünlerinde yaygınlaşmaktadır. Ülkemizde Migros Sanal Market, Şok Cep, A101 Online gibi pek çok yeni girişimin çıkış kaynağı da budur. Ülkemizden bir örnek ile makalemizi derinleştirelim.


A101 market 2008 yılında ülkemizde kuruldu. Maliyeti azaltıcı çalışmalar ile ürünler olabildiğince maliyetine yakın ve kar oranı düşük olarak satıldı. 2018 yılına dek süren bu anlayış 2019 yılında da devam etse de artık maliyetleri daha da azaltıcı bir yöntem olan "sanal market" anlayışı test edilmeye başlandı. Önceleri ki halen devam etmekte olan A101 aktüel katalogları ile müşterilerin marketi daha fazla ziyaret etmesi amaçlanırken artık indirimler sanal ortamda yapılmaya başlandı. Bununla beraber geleneksel yöntemlerden olan indirim katalogları sunma anlayışını sanal ortama da taşıyarak bir yenilik yapıldı. İnsanların alışveriş algısını değiştiren A101, hem geleneksel yöntemlerle satış yaptı hem de sanal ortamda da hizmet vermeye başladı. Önümüzdeki bir kaç yıl içerisinde geleneksel yöntemlerin terk edilmesi ile belki de A101 artık sanal market olarak hizmetine devam edecek. Bu yolda olmasa da dünya sanal market trendinin O'nu da bu rüzgara sürükleyeceği aşikar...

Sonuç olarak, dünya alışveriş trendleri, mağaza alışveriş trendleri ve Türkiye'de kullanılan yöntemler hızla değişmektedir. Bu değişime ayak uyduramayan müşteriler alışverişlerini geleneksel biçimde daha pahalıya yapmaya devam edecekken değişime ayak uyduranlar için sonuçlar daha uygun fiyatlı görünüyor. Ayrıca değişime ayak uyduran ve yeniliklerini bu alanda değerlendiren marketler de gelecekte daha karlı bir yapıya kavuşacak.

30 May 2019 - 15:05 - Yaşam


göndermek için kutuyu işaretleyin

Yorum yazarak Türkiyem TV Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Türkiyem TV hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

Anadolu Ajansı (AA), İhlas Haber Ajansı (İHA), Demirören Haber Ajansı (DHA) tarafından servis edilen tüm haberler Türkiyem TV editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı Türkiyem TV değil haberi geçen ajanstır.



Ankara Markaları

Türkiyem TV, Ankara ile özdeşleşen markaları ağırlıyor.

+90 (312) 220 00 44
Reklam bilgi


Anket Deva Partisi'nin başarılı olacağını düşünüyor musunuz?