​Orta yaş üzeri Facebook, genç kuşak Instagram kullanıyor

Üsküdar üniversitesi iletişim fakültesi ve Marmara üniversitesi Atatürk eğitim fakültesi tarafından sosyal medya çağında kuşakları anlamak amacıyla gerçekleştirilen ve 516 kışının katıldığı çalışma kuşaklar arasındakı farklılıkları ortaya çıkardı.

Büyütmek için resme tıklayın

SOSYAL MEDYA ÇAĞINA UYUM SAĞLAYAN ORTA YAŞ VE ÜZERINDEKILER SOSYAL MEDYADA EN ÇOK HABER IÇERIKLERINI BEĞENIYOR. ÇALIŞMAYA GÖRE 1946-1964 ARASINDA DOĞAN BABY BOOMER KUŞAĞI FACEBOOK KULLANIRKEN X KUŞAĞI 1965-1979 YILLARI ARASINDA DOĞAN VE Y KUŞAĞI 1980-1999 ARASINDA DOĞAN KUŞAK EN ÇOK INSTAGRAM KULLANMAYI TERCIH EDIYOR.

Üsküdar Üniversitesi İletişim Fakültesi Yeni Medya ve Gazetecilik Bölümü Dr. Öğretim Üyesi Aylin Tutgun Ünal ve Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Bölümü Öğretim Üyesi Doç. Dr. Levent Deniz tarafından 516 kişinin katılımı ile yürütülen bir çalışma kuşaklar arasında sosyal medya kullanımındaki farklılıkları ortaya koydu.

Üsküdar Üniversitesi İletişim Fakültesi Yeni Medya ve Gazetecilik Bölümü Dr. Öğretim Üyesi Aylin Tutgun Ünal sosyal medya çağında kuşakları anlamaya yönelik geliştirdikleri bir dizi ölçekten bir tanesi olan Sosyal Medya Kullanımı Ölçeği SMKÖ ile yürüttükleri araştırmada 516 kişiden oluşan Baby Boomer X Y ve Z kuşaklarının sosyal medya kullanımlarında kendilerini orta seviyede yetkin bulduklarının ortaya çıktığını söyledi.

KENDINI EN YETKIN BULAN Y KUŞAĞI

Kuşakların sosyal medya kullanım seviyelerinin farklılaşmasına bakıldığında kendini en yetkin bulan kuşağın Y kuşağı olduğunu belirten Ünal şunları söyledi: 1980-1999 yılları arasında doğan ve ölçeğin toplamında da fark yaratan Y kuşağının Z kuşağına göre sosyal medyada daha çok süreklilik sağladığı ve kendilerini yetkin buldukları belirlendi.Cinsiyete yönelik yapılan incelemelerde 2000 yılı ve sonrasında doğan Z kuşağında farklılık bulundu. Buna göre Z kuşağı erkekleri aynı kuşaktaki kadınlara göre sosyal medya kullanımında kendilerini daha yetkin görüyor. Günlük sosyal medya kullanım sürelerine bakıldığında günde üç saatten fazla sosyal medya kullanan Z kuşağı bireyleri daha az kullananlara göre sosyal medya kullanımlarında daha fazla süreklilik sağlamakta ve kendilerini yetkin bulmaktadır.

Z KUŞAĞI SOSYAL MEDYA BAĞIMLILIĞI RISKI ALTINDA

Dördüncü saatten sonra sosyal medya kullanım seviyeleri değişiklik göstermiyor. Diğer yandan internet bağımlılığı belirleyicilerinden birisi olarak geçirilen sürenin 4 saati geçmesi kişinin bağımlılık açısından risk altında olduğunu göstermektedir. Araştırmada Z kuşağının 21lik bölümü günde 4 saat ve üzeri sosyal medya kullandığını belirtiyor. Bu durum Z kuşağının sosyal medya bağımlılığı açısından risk altında olduğunu gösteriyor. Fakat söz konusu 21lik grup risk altında olmasına rağmen sosyal medya kullanımında süreklilik gösteriyor ve sosyal medya yetkinlikleri giderek artıyor. Aynı araştırmada Z kuşağının birinci sırada en çok Instagram ve YouTube uygulamalarını kullandığı ve 84ünün video ve müzik içeriklerini beğenip paylaştığı sonucuna ulaşıldı.

BABY BOOMER KUŞAĞI SOSYAL MEDYA ÇAĞINA UYUM SAĞLADI

Dr. Öğretim Üyesi Aylin Tutgun Ünal 1946-1964 yılları arasında doğan Baby Boomer kuşağının orta seviyede sosyal medya kullanım seviyesinde olduklarını bu durumun onların sosyal medya çağına orta seviyede ayak uydurduğunu gösterdiğini kaydetti. Ünal Günde en çok 1-3 saat arası sosyal medya kullandıklarını belirten Baby Boomer kuşağında 6 oranında 4-6 saat kullananlara rastlandı. Bu durum aslında sosyal medya ağlarının kuşaklar arası ortak buluşma noktası haline geldiğini gösteriyor dedi.

BABY BOOMER KUŞAĞI FACEBOOK Y VE Z KUŞAĞI INSTAGRAM KULLANIYOR

Dr. Öğretim Üyesi Aylin Tutgun Ünal sosyal medya tercihlerinin de sorgulandığı araştırmada Baby Boomer kuşağının neredeyse yarısı 41 birinci sırada Facebooku tercih ettiğini belirtirken Z kuşağında Facebook kullanımı 3 bulunduğunu söyledi. Hem Y hem de Z kuşağının ise birinci sırada Instagramı kullandığı belirtti. Ünal Z kuşağının YouTube kullanım oranının da yüksek olması gençlerin Facebooktan sıkılıp fotoğraf ve video paylaşımlarının yoğun olduğu uygulamalara kaçtığını gösteriyor. Böylece sosyal medya ağlarının Baby Boomer ile Z kuşakları için ortak buluşma noktası olması bir handikap. Fakat Baby Boomer kuşağının neredeyse yarısının sosyal medyada özellikle de Facebookta video ve müzik içeriklerini beğendiğini belirtmesi Z kuşağı ile ortak ilgi alanı yaratmaktadır. Bu durum söz konusu iki kuşağın zamanla ortak sosyal medya uygulamalarında daha çok bulunabileceğini göstermektedir dedi.

BABY BOOMER GÜNCEL HABER VE POLITIK IÇERIKLERI BEĞENIYOR

Baby Boomer kuşağının sosyal medyada en çok beğendiği içeriklerin başında güncel haberlerin yer aldığını belirten Ünal Sosyal medyada güncel haberleri beğenme oranı Baby Boomer kuşağında 50nin üzerinde olup aynı şekilde X kuşağında ve Y kuşağında da 50yi geçmektedir. Z kuşağında ise bu oran 22dir. Güncel haber takip oranı Z kuşağında düşük olmasına rağmen spor içeriklerini beğenme oranı 50ye yakın bulunmuştur. Spor içeriklerini beğendiğini belirten Baby Boomer kuşağının oranı 20dir. Bu sonuçlar yine Z kuşağı ile ortak ilgi alanı yakalayan bir Baby Boomer kitlesi olduğunu gösteriyor dedi. Dr. Öğretim Üyesi Aylin Tutgun Ünal Son olarak ilgi çeken diğer bir sonuç ise Baby Boomer kuşağı sosyal medyadaki politik içerikleri 40 oranında beğenirken Z kuşağında bu oranın 37 bulunması oldu. Z kuşağının sosyal medyada politikaya dair içeriklerle ilgilenmedikleri ortaya çıktı dedi.

SOSYAL MEDYADA GEÇIRILEN SÜRE DE FARKLI

Orta yaş olarak 1965-1979 yılları arasında doğan X kuşağı ve daha büyük yaştaki Baby Boomer kuşağını ele alırsak teknolojiyle doğmayan ama sonradan ayak uyduran bir kesimden bahsediyoruz diyen Dr. Öğretim Üyesi Aylin Tutgun Ünal Araştırmada sosyal medya kullanımlarının orta seviyede bulunması da bu kuşakların ayak uydurduğunu gösteriyor. Sosyal medya kullanımlarında Y ve Z kuşaklarında olduğu gibi kendini yetkin hissetme durumu belirgin değil. X ve Baby Boomer kuşağına yönelik elde edilen araştırma sonuçlarına göre günlük sosyal medya kullanım süreleri birbirine yakındır. Her iki kuşak da sosyal medyayı günde 1-3 saat kullanıyor. Yine iki kuşak için günde 4-6 saat kullandığını belirtenler 6 ile 10 arasında. Aynı oranlarda günde 7 saatten fazla sosyal medyada vakit geçiren Y ve Z kuşağına rastlanırken X ve Baby Boomer kuşağında 6 saatten fazla vakit geçirene rastlanmadı dedi.

Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Bölümü Öğretim Üyesi Doç. Dr. Levent Deniz ise Öncelikle kuşaklara yönelik olarak başladığımız bu çalışmada ulaşabileceğimiz tüm kuşaklara ait değer ve davranışları bir potada eritebileceğimiz bir araya toplayabileceğimiz bir ölçek oluşturmak amacıyla yola çıktık. Ancak hem sosyal medya kullanımına yönelik davranışların hem iş hayatı aile hayatı arkadaşlık ilişkileri ile ilişkili değerlerin yaptığımız geliştirme çalışmaları sonucunda tek bir ölçek olarak ortaya çıkması mümkün olmadı. Ancak çalışmalarımızı sürdürdükçe elimizdeki madde havuzundan farklı yapılardaki maddeleri sınıflayarak yaptığımız ölçek geliştirme çalışmaları sonucunda üç bağımsız ölçeği ortaya çıkarmayı başardık. Bu ölçekleri Sosyal Medya Kullanımı Ölçeği Çalışma Hayatı Ölçeği ve Farklılıkları Kabul Ölçeği olarak adlandırdık. Her bir ölçeğin alt ölçeklerinin olması da ortaya çıkan bu yapıları daha farklı bileşenlerle ele almamızı sağladı dedi.

SOSYAL MEDYA KULLANIMI ÖLÇEĞI

İlk dört madde süreklilik diğer dört madde ise yetkinlik boyutunu ölçüyor her bir maddeye 1 ile 5 arasında değer veriniz. Ölçeğin toplamından 8 ile 40 arasında puan alınabiliyor. Yüksek puan sosyal medya kullanım seviyenizin yüksek olduğunu gösteriyor.

1: Bana hiç uygun değil 2: Bana az uygun 3: Bana orta seviyede uygun 4: Bana çok uygun 5: Bana tamamen uygun

1. Akıllı telefonumdan uzak kaldığımda kendimi eksik huzursuz hissederim.

2. Uyumadan önce ve uyandıktan hemen sonra mutlaka sosyal medya hesaplarımı kontrol ederim.

3. Mobil cihazlarımla tablet telefon vs. devamlı çevrimiçi/aktif bulunurum.

4. Bir şey okuyup çalışırken sosyal medya bağlantımı da kesmem.

5. Sosyal medya ve internet kullanarak her işimi yapabilirim.

6. Günlük tüm etkinliklerimi konuşma oyun banka alışveriş vb. sosyal medya üzerinden yönetebilirim.

7. Yaşamımın her alanında sosyal medyayı aktif kullanırım.

8. Aynı anda hem tablet akıllı telefon vb. kullanıp hem de diğer işlerimi yapabilirim.

17 Temmuz 2019 - Teknoloji


göndermek için kutuyu işaretleyin

Yorum yazarak Türkiyem TV Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Türkiyem TV hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.


Ankara Markaları

Türkiyem TV, Ankara ile özdeşleşen markaları ağırlıyor.

0 (312) 220 00 44
Reklam bilgi

Anket Önümüzdeki süreçte herhangi bir erken seçim olacağını düşünüyor musunuz?